Appell - Krystallnattmarkeringa 2022

Årets Krystallnattmarkering er, som tidlegare år, ei stille markering for å minnast dei som har vore og fortsatt i dag er utsette for krig, urett og overgrep verda over. Ordet Krystallnatt viser til då nazistane i Tyskland brente ned og øydela 1400 synagogar, 7500 jødiske butikkar, drap 95 menneske og deporterte/sendte omtrent 30000 jødar til konsentrasjonsleirar. Krystallnatta skjedde natta mellom 9. og 10. november i 1938, og vart starten på utryddinga av meir enn 6.mill jødar, politisk opposisjonelle, folk som var med i Jehovas vitne, romfolk og homoseksuelle, for å nemne nokre av dei menneska som ikkje passa inn i nazistanes idealsamfunn.

Ved Sunndal vgs har vi to elevar frå Ukraina, som går i 1 ST. Anna Moskalenkao og Diana Babych har vorte tvinga til å flykte frå landet og kvardagen sin. No er dei her hos oss. 3ST og 3PB er kledd i blått og gult for Ukraina i dag. Under kan du lese Dianas appell som ble lest opp under krystallnattmarkeringa.

På et øyeblikk, kan du tape alt. Alt som er verdifullt, alt som er viktig i dette livet, avhenger av selve eksistensen. Vi beveger oss ofte på tynn is, men tenker sjelden på det. I år startet ikke våren som vanlig. Krig... bare et ord på tre bokstaver, men hvor mye smerte, bitterhet, ensomhet, indre tomhet og død fører ikke det med seg.

Om morgenen den 24.februar,  2022, klokken 5 , ble verden sjokkert over utviklingen i Ukraina. I stedet for å våkne fra klokkealarmen, våkner noen fra et rakettangrep, noen har ikke våknet ennå. Folket i Ukraina har gått inn i en helt ny virkelighet. Virkeligheten der vi har blitt slått ned. Psyken, som elsker følelsen av sikkerhet og kontroll, er svekket. Som andre sier fra tid til annen, er ikke krig som døden til  en av våre kjære eller fødselen til et barn. Det er en helt annen dimensjon av å være, som bare kan forstås når du opplever det. Helt til det treffer deg personlig, selv om bare en sirene høres og alt ser ut til å være stille.

I Ukraina har alle byer blitt utsatt for russiske rakettangrep. Grusomhetene i Kiev, Irpin, Bucha og Mariupol har rammet hele verden. Målet med Russlands militære aggresjon i Ukraina er en systematisk og sammenhengende ødeleggelse av det ukrainske folket, deres identitet og av deres rett til selvbestemmelse og uavhengig utvikling. Den russiske politikken med å unnlate å anerkjenne det ukrainske folkets rett til å eksistere, fremgår av en rekke offentlige uttalelser fra Putin og andre tjenestemenn i den staten, så vel som responsen fra det russiske militæret. Daglige massedrap, kidnappinger, frihetsberøvelse av personer, tortur, voldtekt av kvinner og barn, hån av likene av de drepte, henrettelser, blokade av bosetninger, ødeleggelse av sivil infrastruktur, bruk av sult som krigsmodus ... Og det er mange slike grusomheter over hele Ukrainas territorium, der den russiske okkupasjonen har satt spor etter seg. Russlands handlinger i Ukraina er nok til å konkludere med at det russiske militæret begår grusomheter designet for å ødelegge det ukrainske folket.

Verst av alt, dette skjer i det 21. århundre. Folk flyktet i alle retninger for å redde seg selv, sine liv, sine familier, sine barn, men dessverre, selv under evakueringen, ble sivile beskutt av granater på togstasjoner, i biler, i busser, i humanitære korridorer. 7. april, som et resultat av et rakettangrep på Kramatorsk stasjon, ble minst 52 mennesker drept og hundre andre skadet. På stasjonen, denne dagen, forsøkte tusenvis av mennesker å forlate byen mens de ventet på evakueringstoget. Dessverre skjedde en lignende situasjon med meg 8. april, da jeg prøvde å forlate byen min - Odesa. Da jeg var på stasjonen, fløy en fiendtlig rakett over hodet mitt. Det er da du begynner å forstå skjørheten i menneskelivet.

Det er umulig å ignorere det faktum at i stedet for Ukraina og ukrainere, kan dette like godt ha skjedd med et annet land og en annen nasjon. 261 dager med krig har allerede gått, mens ukrainere fortsatt kjemper for sin frihet og for sitt liv. Hver dag dreper russiske soldater ukrainske barn i husene deres.

Du trenger ikke å være ukrainsk for å stå sammen med Ukraina.

Du trenger bare å være menneske.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.